#طلا
#نقره
🍻 چرا طلا و نقره ریزش کردند؟ بررسی ۳ محرک اصلی
🔹 بازار طلا و نقره در آستانه پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۶، آماده میشوند تا پس از دو سال درخشش، با ثبت بازدهی منفی به زنجیره صعودی ۵ فصل گذشته خود پایان دهند؛ رویدادی که طلا را در مسیر بدترین ریزش فصلی یک دهه اخیر و نقره را در آستانه تلخترین عملکرد ۴ سال گذشته قرار داده است.
🔹 آمار و ارقام چه میگویند؟
طلا: در سه ماهه جاری نزدیک به ٪۱۲ افت داشته که شدیدترین سقوط فصلی آن از دسامبر ۲۰۱۶ به شمار میرود. طلا اکنون از سقف تاریخی خود (۵,۴۱۷ دلار) حدود ٪۲۴ ریزش را ثبت کرده است.
نقره: با ریزش ٪۱۷.۶ در این فصل، در آستانه ثبت بدترین عملکرد ۴ سال اخیرش قرار دارد و حالا حدود ٪۴۷ با اوج تاریخی خود (۱۱۷ دلار در ژانویه) فاصله گرفته است.
🔹 محرکهای اصلی ریزش:
۱. خط و نشان فدرال رزرو: محرک اصلی این اصلاح، مواضع سرسختانه بانک مرکزی آمریکا است. کوین وارش (رئیس جدید فدرال رزرو) با لحنی انقباضی، احتمال افزایش دوباره نرخ بهره برای مهار تورم را تقویت کرد.
۲. اهرم فشار شاخص دلار: شاخص دلار با جهش یکباره، سقف یکساله خود را لمس کرد و فشار فروش روی فلزات را دوچندان ساخت.
۳. جذابیت اوراق قرضه: صعود بازدهی اوراق قرضه آمریکا در این محیطِ نرخ بهره بالا، رسماً رمق طلا و نقره را که داراییهای بدون سود ثابت هستند، گرفت.
8
77